In search for snow.. - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Raoul Vos - WaarBenJij.nu In search for snow.. - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Raoul Vos - WaarBenJij.nu

In search for snow..

Door: Raoul

Blijf op de hoogte en volg Raoul

26 Oktober 2009 | Nederland, Arnhem

Soms verbaas je je wel eens in deze wereld.
Het duurt vijftien (15!) jaar voor een stukje snelweg aangelegd mag worden. Vijf weken voordat je überhaupt iets te horen krijgt van een fabriek, waar je camera op een of ander plankje ligt te wachten tot er iemand kijkt of deze fotocamera wel of niet gerepareerd kan worden.

En drie en een halve dag om vanuit het niets een selectiedag bij Bizztravel achter de rug te hebben.


Hoe dat precies kwam?

Daarvoor moeten we een tijdje terug in de tijd. Het was waarschijnlijk ergens halverwege mijn wereldreis en het backpacken en buiten Nederland leven beviel mij dermate goed dat ik dacht: 'Dit ga ik een tijdje langer volhouden.' Helaas wist ik toen al dat dat niet zou gaan gebeuren als de zogenaamde god in Frankrijk. Mijn budgetje liet dat niet toe.
En dan ga je op zoek. Naar oplossingen. Engels les geven in Kazachstan, vrijwilligerswerk in Oman, liftie in Canada?

Een tijdje later, terug in Nederland. Ik heb besloten dat ik in de sneeuw wil spelen komende winter en ben daarvoor hard op zoek naar werk. Er moet immers geld in het laatje komen. Tijdens een gepland google-uurtje stuitte ik op de volgende vacature:

Reisleiding Bizztravel wintersport

Functieomschrijving
Als reisleid(st)er van Bizztravel wintersportreizen sta je 24 uur per dag en 7 dagen in de week klaar voor je gasten. Jij bent het aanspreekpunt ter plekke en het visitekaartje van Bizztravel. Jij lost eventuele problemen en klachten op een actieve en professionele manier op. Jij hebt de organisatie op je bestemming in handen en zet verschillende activiteiten en excursies op.
En met gevraagde functie-eisen als: een echte wintersportfreak, enthousiast en energiek, representatief en servicegericht, communicatief en sociaal sterk, stressbestendig en flexibel en een organisatorisch wonder dat zelfstandig kan werken ben ik natuurlijk de perfecte kandidaat!
Dus solliciteren maar! Het digitale formulier de deur uit en het grote wachten kon beginnen. Echter, nog voordat ik goed en wel mn computer kon afsluiten om naar mn werk te gaan deed mijn inbox: Ping! U heeft 1 nieuw bericht. Snel ff checken.
Of ik overmorgen om 10.00 uur aanwezig kan zijn in Groningen op de selectiedag van Bizztravel?

Dus zat deze meneer donderdagochtend in vol ornaat in een van de prachtige gele gevaartes van de NS om met 120 km/h naar het noorden te vliegen. In hartje Grun staat het 'Huis de Beurs' waar ik om kwart voor tien door de oude houten draaideur stap om mezelf in een volledig lege zaal van een sfeervol eetcafe te vinden. De barman weet mij te vertellen dat ik even mag wachten en op dat moment stapt een, waarschijnlijk, tweede kandidaat binnen.
Vijf seconden later word mijn vermoeden bevestigd.
"Ook voor de Bizztravel selectiedag?"
"Ja. Raoul" Zeg ik, terwijl we elkaar de hand schudden.
En er volgt een of ander zinloos gesprek waarvan ik twee minuten later al niet meer wist waar het over ging om de tijd vol te praten. Een voor een druppelen de andere kandidaten binnen en exact om 10.00 uur worden we uitgenodigd om het hogerop te zoeken.

In de zaal op de eerste verdieping staan wat tafels in een U-vorm opgesteld en mogen we plaatsnemen. In de trein heb ik nog even na kunnen denken over de vragen die ik meegekregen heb om mezelf te profileren. Ik ben er klaar voor.
In het volgende uur komen in razend tempo twaalf concurrenten voorbij met opleidingen als 'International business and communication', 'Tourism nogwattus', en mensen die al 4 keer reisleider zijn geweest. Moet ik hiermee de strijd aan gaan?
Maar gelukkig ook enkelen die, net als mij, totaal geen ervaring hebben op dit vlak. En met vragen als 'Waarom wil je ineens -je hebt iets heel technisch gestudeerd- reisleider worden?', 'Wat vind je van de doelgroep?', 'Wat zou je doen als dit-en-dit voorvalt?', 'Motiveer mij eens om in Oostenrijk op wintersport te gaan.', worden we stuk voor stuk toch even flink voor het blok gezet.
Er volgt nog een korte opdracht en een extra vragenlijstje, de selectie is voorbij.
Terwijl wij opgelucht de trap af- en ondertussen volle zaal doorlopen en via de draaideur naar buiten gaan, zie ik de volgende groep al zitten. Ik ben zeer tevreden over de eerste selectiedag van mn leven en heb in ieder geval geleerd. Ik weet ook dat mn kansen fifty/fifty zijn.

En daar ben ik dus, drie dagen na het vinden van de betreffende vacature.

Zaterdagochtend zie ik een mailtje. Onderwerp: Bizztravel selectiedag. Mn hart gaat wat sneller slaan en als ik in de volgende seconde de tekst scan zie ik 'Helaas is de keuze niet op jou gevallen. De reden hiervoor is dat wij meer aanknopingspunten zien bij andere kandidaten.'
Jammer. Geen reisleider dus.
In het toelichtende mailtje werd ik -volgens mijn eigen vrije opvatting- beschreven als flapuit. Ze vonden dat wel een puntje om aan te werken.
Gaan we doen!
En nu op naar de volgende sollicitatie.

  • 27 Oktober 2009 - 01:33

    Judel:

    Whahaha wat weet je dat prachtig te verwoorden...

  • 27 Oktober 2009 - 08:26

    Kapelle:

    Las ik dat goed Raoul??
    Was jij als eerste aanwezig in Groningen??
    Super! In op tijd zijn ben je gegroeid, komt dat "flapuit" punt ook wel goed. groetjes!

  • 28 Oktober 2009 - 16:59

    Peter:

    Je zou boeken moeten schrijven.
    Daar hebben we nog niet genoeg van.
    Kom maar een biertje doen, ons krat staat al een tijdje te verregenen.

  • 28 Oktober 2009 - 19:43

    Mama :

    hey boy, zo, ben je weer een ervaring rijker, misschien maar goed dat je het niet geworden bent, want met een baan van 24 uur per dag en 7 dagen per week heb je niet heel veel tijd over om in de sneeuw te spelen :), hopelijk vind je nog wat anders, je hebt nog 33 dagen dus....
    misschien lukt het. tussen 2 ()ik hoop dat je fototoestel weer oké is!?
    succes met de verdere voorbereidingen.
    groetjes papa en mama

  • 01 November 2009 - 20:20

    Licia:

    Nou geen reis-, maar wel een leuk verslag om te lezen. Jammer dat je niet verder kon. Succes verder met zoeken. Komt best goed denk ik.

    p.s mooie trui (oranje) nog van je reis?

    liefs
    Licia

  • 02 November 2009 - 04:59

    Ron:

    Ik boek nooit meer een reis bij Bizztravel. Een selectiedag in Groningen houden, nota bene!

    Maar sucses met je volgende reis.

    (Gaat die voorlopig niet door, dan verzin je de reisverslagen maar, want vaardig met de pen ben je zeker).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raoul

Actief sinds 12 Juni 2008
Verslag gelezen: 1044
Totaal aantal bezoekers 75066

Voorgaande reizen:

01 Maart 2014 - 04 April 2016

Down under

06 December 2012 - 01 Mei 2013

Het volgende winter avontuur

12 December 2009 - 31 Maart 2010

In search for snow..

04 Maart 2009 - 01 September 2009

Mijn eerste reis

28 Oktober 2010 - 30 November -0001

Canada

Landen bezocht: