When your nostrils freeze... - Reisverslag uit Golden, Canada van Raoul Vos - WaarBenJij.nu When your nostrils freeze... - Reisverslag uit Golden, Canada van Raoul Vos - WaarBenJij.nu

When your nostrils freeze...

Door: Raoul

Blijf op de hoogte en volg Raoul

11 Januari 2011 | Canada, Golden

Met een basis van exact een meter en drie centimeter, gemaakt van de beste poedersneeuw op ons planeetje, werd in het meest intimiderende skigebied van Canada de gondola voor een vroegtijdig openings weekend aangeslingerd.
Met dunste basis in de afgelopen zeven jaar tijdens de opening, vond je zo hier en daar een bordje met: "voorzichtig! slechte sneeuwconditie". Dit betekend in werkelijkheid dat je overal stenen, halve meter struik en meer van dat soort ongein uit de sneeuw op de piste ziet steken.

Ondertussen heeft mn snowboard dus zoveel deuken en krassen opgelopen dat zelfs mn studentenfiets in betere conditie verkeerd. Als je daar eenmaal over heen bent maakt het allemaal niet zoveel meer uit en rijden we er lustig op los.

Ons enorme huis aan de rand van het dorp bevalt prima en is al host geweest voor menig huisfeest en een kerstdiner waar zelfs Santa jaloers op zou zijn. Ik woon hier met een Engelsman zonder laptop die iedere dag de Simpson kijkt, een Kiwi die liever lui dan moe is en een Canadese die heel goed brownies en dergelijke kan maken. Samen stoppen die heel wat tijd en moeite in het vergroten van mn Engelse woordenschat en het verbeteren van mn grammatica. Waarbij ze me minstens een maal per dag uitlachen of aanstaren alsof ik Libanees praat.

Toen ik hier een maand voor het seizoen aankwam was ik er al snel achter dat er niet veel werk in dit dorp is dan voor de resort. Alle restaurants hebben vrouwelijke bediening en koken kan ik niet. Dus toen het seizoen begon heb ik vrolijk een skipas gekocht en besloten dat ik na kerst weer verder zou zoeken en tot die tijd lekker zou gaan boarden. Dit betekend dat ik nu officeel een 'skibum' ben en derhalve mijzelf dus ook maar zo introduceer tijdens mn dagelijkse lift de berg op.
Helaas attendeerde iemand mij tijdens een lift terug naar huis er op dat het ondetussen oud en nieuw is geweest. Misschien moet ik toch maar is op zoek gaan naar werk.

La Nina is een of andere zus van Il nino, waar we allemaal wel van gehoord hebben, en die gaat er voor zorgen dat we dit seizoen de meeste sneeuw ooit gaan krijgen. Afgelopen weekend is het voorproefje daarvan gevallen en met de poeder die de titel 'champagne powder' draagt kun je wel voorstellen dat eerste poederruns goed bevielen. Om die 10 seconden van topgevoel te bereiken moet je 15 minuten met de gondala, 2 minuten boarden over een net iets te smal pad met net iets te stijle hellingen aan beide zijden, 13 minuten stijl omhoog hiken met je board onder de arm en ziedaar een deel van het gebied dat Superbowl wordt genoemd.
Na 10 fantastische seconden kom je uit op de bodem van de bowl vanwaar het een kleine 10 minuten over moguls en om stenen en kerstboomtopjes heen is terug naar de geprepareerde piste. Als je dit allemaal teveel moeite vind kun je altijd een gnarly and bumpy paadje langs de berkam volgen om links de bomen in te duiken op een helling die zo stijl is dat je jezelf afvraagt of dit nog wel leuk is. Of rechts de Chrystalbowl bereiken via runs die vier meter of smaller breed zijn en twee keer zo stijl als die helling met al die bomen. Deze runs zijn terug te vinden onder de noemer 'chutes', waarvan er zo'n 85 zijn te vinden in de vier bowls die Kicking Horse mountain resort rijk is. Een rolletje toiletpapier meebrengen kan dus geen kwaad tijdens een rondje boarden.

En: als je een strijkijzer koopt krijg je de vraag: ga je um gebruiken voor kleding of om je ski's te waxen. Oliebollen bakken voor oudjaarsdag waarvan 1 op de 2 mislukt. Niet op tijd de gastank in de achtertuin bijvullen en dus het hele weekend met electrische kacheltjes er voor zorgen dat de pijpen niet bevriezen. Een mexicaans worstel feestje geven waar niemand komt opdagen omdat er nog vier feestjes in andere huizen zijn. Bij -28 kan je beter wel een muts op doen als je naar buiten gaat. Ineens twee groningse dames voor de deur die een nacht blijven slapen en dan pannenkoeken maken voor ontbijt.

Oja, en nostrils zijn je neushaartjes! Just in case..

Omdat ik het te koud vindt op zonnige dagen en er amper zicht is op de dagen dat het sneeuwt heb ik nog niet de behoefte gehad om foto's te maken. Naja, jullie weten ondertussen allemaal wel hoe een berg er uit ziet dus zoveel maakt dat ook niet uit he.

Mocht je toch nieuwsgierig zijn zoek dan in Google Images op: Kicking Horse Mountain Resort. Das zon beetje wat je hier iedere dag ziet.

En nu weer aan het werk jullie!
Ik ga mn board waxen want in de komende vier dagen gaat hier 90 cm sneeuw vallen :)

• 12 Januari 2011 - 06:33

Wim :

Je vermaakt je prima dus? Hier same old; sneeuw, pekel, ijzel, ijsregen (heb me laten vertellen dat dit een combinatie tussen ijzel en hagel is..), hagel, regen en meer onheil. Oudhollands genieten ;)

• 12 Januari 2011 - 10:01

Coos:

tja, en ondertussen blijven hopen op de elfstedentocht..
    Ik wens je een, pak 'um beet, 7 meter sneeuw.

• 12 Januari 2011 - 10:34

Lau:

Haha wat een leuk stukje weer :P! Nice!! Kus x

• 12 Januari 2011 - 10:45

Licia:

Nou genoeg te beleven zo te lezen.
    veel plezier verder en geen benen breken o.i.d

liefs
    Licia

• 12 Januari 2011 - 11:29

Petra:

Klinkt alsof het daar prima vertoeven is!
    Geniet van de 90 cm!!

• 12 Januari 2011 - 13:56

Greetje:

Wat een verhaal joh! je geniet met volle teugen ,begrijp ik? ben toch benieuwd naar foto.s hoor? het allerbeste toegewenst en nog gelukkig nieuwjaar van Kees en Greetje

• 12 Januari 2011 - 15:47

Yessi:

hier maar 10 dagen geskied maar wel 1,5 meter top sneeuw, geen stenen en geen bomen en bosjes weet ook niet of ik dat zou kunnen handelen. Daaro is de berg wel veel stoerder natuurlijk met al die obstakels. ach en die studenten fiets, daar was je toch ook al aan gewend, dan kan dit ook wel ;)

• 12 Januari 2011 - 19:20

Kapelle:

and how are your lashes?

big hug!!

• 12 Januari 2011 - 20:14

Peter En Anneke:

hey boy, klinkt alsof het daar superrelax boarden is, t,gaat goed in ieder geval, zeker met zo,n heerlijk pak sneeuw! wij hebben hier ook weer even winter gehad, en nu een heleboel spetters water, geniet lekker verder, wij zullen de economie nog wel even draaiend houden. love p en m

• 12 Januari 2011 - 21:44

Evelien:

wat een relaxed leven leid je zo! tenminste.. zo klinkt het op de obstakels tijdens het boarden na dan :) wees gerust.. wij werken gewoon door! xx

• 14 Januari 2011 - 18:59

Janita:

Wat een vreselijk leven heb jij daar! Je het hoofd breken te bedenken hoe je het snelst de berg af kunt boarden. Errrug!
    Wij hebben daar in TerneuZen geen moeite mee....:p
    Succes verder. En vandaag is het (hier althans) 14 januari. Voor de goede orde ;)

• 15 Januari 2011 - 19:46

Peter:

Ha Raoul, leuk weer wat van je te horen. Een gezegend jaar gewenst. Mag je ver over de pieste springen.
    La nina zorgt bij ons momenteel voor 10C boven nul. dus niet echt winters weer. Ik ben net terug van 10daagjes retrete voor mezelf en nog eens 300 anderen in Maassluis. Was een supertijd. Voorheen en gisteren was hier spetterend vuur in Moerdijk en ergens bij Alblasserdam, weer een hoop gif de lucht in. En vogels die met duizenden dood uit de lucht vallen. Dingen gaan veranderen hier in Europa, dat weet ik zeker.

Hoop dat je snel een mooie baan vindt. Je kan altijd nog met straatjongeren werken, die accepteren wel mannen die niet kunnen koken. Ciao