beats, bikes and a turduckey - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Raoul Vos - WaarBenJij.nu beats, bikes and a turduckey - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Raoul Vos - WaarBenJij.nu

beats, bikes and a turduckey

Door: Raoul

Blijf op de hoogte en volg Raoul

14 Oktober 2011 | Canada, Vancouver

Iedere dag vloog ik de afgelopen twee maanden op mn stalen ros naar het werk. En ook al schijnt het hier fietsvriendelijk te zijn, het gaat er toch allemaal net iets anders aan toe dan in Nederland. Fietsers in Van city worden verwacht de zogenaamde bikelanes downtown of de toegewezen straten buiten downtown te gebruiken. Hier kreeg ik de opmerking van een van mn fitte stadsgenootjes dat het toch wel eens tijd was om mn ketting te smeren. En een weekje later toen ik van de bieb naar werk fietste was een kantoormeneer zo vriendelijk om mij er op te wijzen dat het toch wel beter was om helm te dragen. Uiteraard ik heb die personen in correct en duidelijk engels wijsgemaakt dat ik uit Nederland kom en fietsen daar heel wat anders is dan een lifestyle. Maar toen de politie mij voor de tweede keer aanhield omdat ik mij zonder helm op de openbare weg begaf, de eerste keer omdat ik -zonder helm- al smsend door rood licht fietste, heb ik maar eens zo'n supersnel 'ik ben Lance Armstrong' ding aangeschaft. De bekeuring voor deze overtreding schijnt zo rond de honderd dollar te liggen, maar de domme buitenlander spelen werkt nog steeds. Ook al kwam ik dan niet uit Fryslân.

Ik heb een redelijke kamer op een fantastische plek in de stad. Ik zocht iets buiten downtown omdat ik een tuin wou. Uiteindelijk kwam ik terecht op 3 hoog, maar gelukkig niet 4 achter. Main and 17 om precies te zijn. In deze fantastische hipster hood barst het van de restaurants en kledingwinkels met stuff uit de jaren 40 of wat dan ook momenteel hip is.
En omdat mn dagplanningen zonder huisgenoten niet al te bijster goed zijn, eindig ik menigmaal in een der eetgelegenheden. Ook de straat waar ik werk is bekend om zijn winkels en restaurants dus koken in mn ienie miene keuken gebeurt maar zelden. Een ontbijt met bacon, eieren en hashbrowns op een brakke doordeweekse dag daargelaten natuurlijk. Mn appartement deel ik met een ADHD'er die zn hersenen om zeep heeft geholpen met de hoeveelheid drugs die hem fantastische tijden hebben gebracht. Hij slaapt gemiddeld een keer per week thuis en omdat ik het niet echt supertof vindt om alleen thuis te zitten, wil ik nog wel eens een ommetje langs een bar maken. Zo ook afgelopen dinsdag, toen een van mn collega's vroeg of ik zin had om na werk langs te komen in de Metropole en wie kan daar nou nee tegen zeggen?

De Metropole is een van de plekken in Gastown die daar altijd geweest is. Het ongeveer 100 jaar oude gebouw heeft een aardig karakter en dient sinds 2009 'the community' door 25% van de jaarlijkse winst te doneren aan liefdadigheids instelling in Gastown en omgeving. Om de hoek bevindt zich nog zo'n locatie. 'Save on Meats' is een fantastische diner met een interessante geschiedenis. Ooit was Hastings een drukke winkelstraat maar dat is nu wel anders met alle daklozen van heel BC die rond hangen op dit stukje straat. Maar sinds kort knippert net neonlicht van het enorme roze varken aan de gevel er weer lustig op los en is de tuna melt sandwich om over naar huis te schrijven.

Momenteel weet de Metropole op dinsdag avond een wijd publiek te trekken met Two dollar Tuesdays. Dit klinkt net zo fantastisch als ???. Maar door het tapbier in extra kleine glaasjes te schenken en met de tax de altijd bovenop de prijs komt, betaal je uiteindelijk gewoon $4,50 voor de hoeveelheid bier dat in een normaal pintglas gaat.

De zomer in Vancouver IS de tijd van het jaar om buiten te spelen. Dit levert talloze straatfestivals op en stampvolle stranden waar volop van de niet regen achtige dagen word genoten. De lente was niet zo zonnig als verwacht en ook juni en juli lieten het afweten dit keer, maar ineens was het augustus en daar was tie. De zon. Een Indian summer was op komst en zodoende stond ik mid september met zo'n 70 andere mensen op een pier in Crabpark onder het licht van de lantaarnpaal te dansen op de beats van de DJ trike om mijn verjaardag te vieren. Zie http://vimeo.com/29133557

We zijn nu enkele weken verder en ondertussen is wat regelmatiger aan het regenen, heb ik Victoria op Vancouver Island bezocht en ben een zaterdag wezen north-shore-style downhill mountainbiken op een van de bergen die ik vanaf mn balkon kan zien.

En tussendoor word er natuurlijk gewoon gewerkt zoals jullie dat thuis ook allemaal doen. Maar wel in de coolste taco shop van Vancouver en met de radste collega's. En met de beste boardshops down the street heb ik nieuwe winterkleding kunnen scoren voor een supergoede prijs en krijg ik binnenkort een nieuw snowboard bijna gratis door de deal van Ride met Chronic Taco's. Maar bovenal en dat is het meest fantastische, heb ik een sponsorship gekregen en kan dus nog een jaar in BC blijven om te shredden in de beste pow ever. Voor alsnog in Vancouver maar waarschijnlijk ga ik eind januari richting Kelowna om de nieuwe shop te openen en te boarden in 'Big White'.

Zoals dat hoort na de oogst wordt er feest gevierd met eten. Véél eten in het geval van Thanksgiving. En van mn Ozzie vrienden heeft een huisgenoot die van koken nogal een serieuze bezigheid heeft gemaakt en dus werd ik uitgenodigd om aan te schuiven afgelopen zaterdag en hebben we met 25 man een kalkoen met daarin een eend verorbert. En als toetje was er de traditionele pompoen kwarktaart.

Nu je weet dat ik hier blijf van de winter kan je alvast de tickets voor de lente boeken om is langs te komen in Beautiful British Columbia zoals hier op iedere kentekenplaat staat. Het huidige plan is om begin zomer nog wat rond te reizen in Canada en dan naar Nederland te vliegen.

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.1976390858583.2100759.1507455989&type=1&l=a0fe52056b

  • 14 Oktober 2011 - 07:59

    Jorick:

    Heej gast, Gefeliciteerd jongen, heel erg leuk dat je kan blijven, en een sponsorship aangeboden hebt gekregen, nu vraag ik me alleen af, meestal staat daar iets tegenover toch? Dus mijn vraag, van welk soort bedrijf heb je dat gekregen en wat mag jij daarvoor doen??? Geniet er van iig!

    Groeten van je broertje!

  • 14 Oktober 2011 - 08:04

    Jorick:

    btw ik zou zeggen beter een boete dan een helm op doen op de fiets.....
    kom op zeg, blijf eens een btje trouw aan je roots

  • 14 Oktober 2011 - 11:04

    Greetje Vos:

    wel gaaf dat je nog kan blijven!!geld de uitnodiging ook voor ons??Ik heb nl .iets met Canada[ook een beetje met jou hoor]!!!have fun verder en werk ze ook nog es!!groetjes van Kees en Greetje

  • 14 Oktober 2011 - 12:06

    Licia:

    hmmmm hoeveel mensen kun je kwijt, straks komt de hele familie......
    nog gefeliciteerd hoor met je verjaardag. Beetje laat he.
    Geniet er maar van dat je nog kunt blijven.

    love
    Licia

  • 14 Oktober 2011 - 17:00

    Evelien:

    hey Vos, beter dat je nog langer kan blijven! k zet vast je aankomst datum in m'n agenda! :) geniet er nog van! als k voldoende heb gespaard.. dan wet je maar nooit!

  • 14 Oktober 2011 - 19:57

    Kapelle:

    Leuk Raoul om een plaatje bij je praatje te hebben! Inderdaad fantastisch uitzicht vanaf je balkon.
    Fijn dat je kan blijven joh!

    big hug , K en J.

  • 15 Oktober 2011 - 07:24

    Petra:

    Ha Vos, het lijkt wel of er geen eind komt aan je avontuur. Ik geloof dat je ondertussen al wel alle seizoenen, feestdagen, bijzonderheden, etc hebt meegemaakt.
    En je bent al wel erg aan het vooruitplannen, dat je nu al zegt van de zomer naar NL te komen. Dat moeten we eerst maar eens zien, voor we dat geloven ;-) Veel plezier nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raoul

Actief sinds 12 Juni 2008
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 74987

Voorgaande reizen:

01 Maart 2014 - 04 April 2016

Down under

06 December 2012 - 01 Mei 2013

Het volgende winter avontuur

12 December 2009 - 31 Maart 2010

In search for snow..

04 Maart 2009 - 01 September 2009

Mijn eerste reis

28 Oktober 2010 - 30 November -0001

Canada

Landen bezocht: