Communiceren in het Chinees - Reisverslag uit Beijing, China van Raoul Vos - WaarBenJij.nu Communiceren in het Chinees - Reisverslag uit Beijing, China van Raoul Vos - WaarBenJij.nu

Communiceren in het Chinees

Door: Raoul

Blijf op de hoogte en volg Raoul

03 Juni 2009 | China, Beijing

Mocht er enige frustratie uit dit verhaal blijken, dan is dat geenszins het geval, meestal voltrok zich slechts een lichte glimlach om mijn mond.

Wangba (intercafe).

"Waar is het internetcafe?" Vraag ik aan de mevrouw bij de ingang van de stationshal.
"Links" zegt ze, terwijl ze ergens in het midden tussen links en rechtdoor aanwijst.
Hmm niet heel duidelijk, nog een keer vragen dan maar. "Die kant?" vraag ik, terwijl ik overduidelijk naar links wijs.
"Dui, Dui." (ja, ja)
"Ok, xiexie" Er zijn inderdaad een hoop winkeltjes direct naast de stationsingang, dus het zal wel kloppen.
We lopen de deur uit, gaan direct links en lopen een paar honderd meter langs allerlei winkel en eetstalletjes. En dan houd inees alles op. Geen internetcafe.
Hmm, naja bedankt voor de info, ik zoek het zelf wel weer uit.
Terug dan maar en iemand anders vragen.
Voor de tweede keer, maar nu aan een man: "Internetcafe?"
De man lacht, begint te lopen en gebaart ons te volgen. Prima, dat scheelt weer een ingewikkelde conversatie waar je meestal niks wijzer van wordt.

Wat blijkt: we moesten inderdaad links, MAAR... eerst twintig meter rechtdoor, dan de trap af en vervolgens links.
En daar was het internetcafe.


Ik ben ondertussen, na een reis van ongeveer 45 uur inclusief een nachtje (zonder slaap) in Amsterdam, in Peru aangekomen waar ik op de grens een knop in moest drukken tot het licht groen werd. Dat werd tie gelukkig, dus ik mag me helaas niet meer als een varken gedragen.

Ze hebben hier ook Chinees, maar kheb vandaag besloten weer is te proberen om met mes en vork te eten. Ik weet niet wie die dingen ooit uitgevonden heeft, maar vandaag vond ik ze maar half zo handig als stokjes.

Raul


  • 04 Juni 2009 - 05:35

    Jorick:

    Nou meneer, de bagage ligt thuis, tussen de nachten (zonder slaap) door heb ik je spullen opgepikt, geniet er van daar in peru, theeft zo z'n voordeel die rare diensten, ik ben vaak om dezelfde tijden wakker als jij....

    eej we horen wel wat de overeenkomsten tussen chinezen en peruanen of perunezen of perulanders oid zijn

  • 04 Juni 2009 - 10:40

    Frances:

    zo, dat was me het reisje weer wel zeker.
    hoeveel uur heb je in het vliegtuig gezeten?

    en het was op Schiphol zeker ook wel even raar? om weer in NL te zijn, of heb je er niet zoveel van gemerkt?

    wij hebben hier net 2 dagen met zn 4en thuis gelegen, en het was dit x niet de mexicaanse griep(A)

    have fun daar!
    dikke knuffel!

  • 04 Juni 2009 - 10:49

    Kapelle:

    Hoi Raoul,

    We blijven je weer volgen hoor. Hoeveel vlieguurtjes heb je er wel niet opzitten zeg.
    Je zou haast een cultuurshock oplopen.....
    Big hug!

  • 04 Juni 2009 - 10:56

    Werner:

    De tijd begint je wel te vellen zeg, je kan zelfs je naam niet meer normaal spellen. Of is Raul op ze'n Peru-Chinees.
    Nou veel plezier in Peru en maak er maar wat leuks van.

    P.S. nog last gehad van geblokkeerde sites in China, hoorde dat ze daar alle weblog's e.d. hadden geblokkeerd.

  • 04 Juni 2009 - 13:12

    Papa En Mama:

    hey boy, fijn dat je er bent en veilig bent geland! je weet nu weer even hoe heerlijk vliegen is ten opzichte van de nacht trein/bus :).t'zal even wennen zijn, een ander land, andere bevolking,andere gewoontes en eten, maar ook daar zul jij geen moeite mee hebben. veel plezier en veel genieten van een voor jou nieuw stukje aarde. weer een nieuwe uitdaging en ontdekkingstocht! we hopen van je ervaringen en foto,s mee te genieten, de kaart van China maakt plaats voor de kaart van Peru in de gang:). liefs papa en mama.

  • 04 Juni 2009 - 16:10

    Greetjevos@zeelandne:

    Hey neef.ff een tussenstop gemaaktin A.dam?ben benieuwd hoe de dit land gaat vinden.hele goede tijd en reis,he?liefs van Kees en Greetje

  • 08 Juni 2009 - 18:35

    Takjes:

    Hoi Raoul,
    ook wij reizen weer met je mee, nu dan Peru. Geniet ook daar van de bevolking, eten, natuur en cultuur.

    groet Coen,Ria en Stefan

  • 08 Juni 2009 - 19:32

    Verwoerdt &co:

    Hoi Raoul

    klink wel heftig hoor die reis van 45 uur. Zal de moeite vast dubbel en dwars waard zijn / worden. Veel plezier daar.

    Licia

  • 10 Juni 2009 - 15:52

    Marieke En Joos:

    Ha Vos!

    Toen we vorige week in ons bootje over de Oosterschelde dobberden, vroegen we ons af wanneer je naar Peru zou gaan... Nou toen dus! Wat een toeval!!
    Je hebt wel een erg lange reis gehad, zeg. Was dat het plan of puur pech? Ik zou er niet echt happy van worden... ;-)

    Hoe is het daar?? We zijn wel weer benieuwd hoor. Het is vast en zeker heel anders dan China en dan niet alleen de stokjes die ontbreken...

    Groetjes uit een regenachtig Middelburg!!

  • 16 Juni 2009 - 21:31

    Hidde:

    Heej Raoul, ik dacht ik al eens kijken waar je nu bent, in Peru lees ik. Ik vandaag een oud lesplan van je gebruikt voor de zwemles ;) ik ga volgende week proberen zelf een te maken.
    haha wel gek zeker om even in A'dam te zijn geweest na zo lang weg en dan gelijk weer verder. Nou ik hoop dat je daar ook erg vermaakt.
    Groetjes namens de hele ARB (neem ik aan :P),
    Hidde

  • 17 Juni 2009 - 20:23

    Henk Van Der Veen:

    Heb even je reis niet gevolgd,maar ondertussen weer heel wat foto's gezien.Peru:Hoge bergen, gletsjermeren het ziet er allemaal weer prachtig uit.
    Raoul het ga je ook goed daar.
    Je hebt weer even kunnen proeven hoe het voelt op vaderlandse bodem zag ik, het zal toch ook wel weer lokken om je familie en vrienden weer eens te zien.

    Hartelijke groeten ook namens de rest van het gein.
    Henk van der Veen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raoul

Actief sinds 12 Juni 2008
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 74972

Voorgaande reizen:

01 Maart 2014 - 04 April 2016

Down under

06 December 2012 - 01 Mei 2013

Het volgende winter avontuur

12 December 2009 - 31 Maart 2010

In search for snow..

04 Maart 2009 - 01 September 2009

Mijn eerste reis

28 Oktober 2010 - 30 November -0001

Canada

Landen bezocht: