Zand en opdringerige taxichauffeurs - Reisverslag uit Dunhuang, China van Raoul Vos - WaarBenJij.nu Zand en opdringerige taxichauffeurs - Reisverslag uit Dunhuang, China van Raoul Vos - WaarBenJij.nu

Zand en opdringerige taxichauffeurs

Door: Raoul

Blijf op de hoogte en volg Raoul

21 Maart 2009 | China, Dunhuang

‘T is al weer ff geleden dus ik dacht, doe maar is een update :).

Ieder zichzelf respecterend treinstation in China heeft een aparte in- en uitgang. Om uberhaupt binnen te komen in het stationsgebouw moet je door een hek waar je je treinkaartje moet laten zien. Daarna moet alles wat je bij je hebt door een scanner (waar nooit iemand achter zit om te kijken wat er nou eigenlijk in je tas zit). Maar dan ben je er nog niet… In het stationsgebouw zijn verschillende plekken of ruimtes waar je moet wachten. Een kwartier voordat de trein vertrekt gaan de hekken open, wordt weer je kaartje gecontroleerd en mag je naar je trein. Soms krijg je het idee dat je als slachtvee wordt afgevoerd.

In ieder geval, bij de uitgang van het station wordt je kaartje weer gecontroleerd. En daar stonden om 04:57h in Jiayuguan 20 taxichauffeurs, meer binnen dan buiten, te wachten en schreeuwen naar mij. Ik keek 1 van de taxichauffeurs recht in de ogen zei 2x ‘NO’ en toen stopten ze met schreeuwen en deden allemaal 5 stappen terug. En ik kon zo doorlopen :). Hilarisch genoeg had ik sowieso een taxi nodig maar dat wisten zij nog niet.
Toen kwam er eentje die vijf woorden engels kon en die wist mij te vertellen dat attractie nummer 3 (een stukje van de Muur) op dat moment al te bezoeken was en het busstation pas om 08:30h open ging. Zodoende de taxi genomen naar de Muur waar ik dus om 6 uur ‘s ochtends in het pikkedonker sterretjes heb gekeken en gewacht heb op zonsopgang. Erg gaaf.

Aan het eind van de dag de bus genomen naar Dunhuang. Een vijf uur durende rit door een dorre eindeloze droogte waar ook nog mensen wonen.
De volgende dag aan het eind van de middag op mn kameel geklommen voor twee nachtjes in de woestijn. Hoe vet was dat. Tis snachts echt koud en overdag echt bloedheet. Aan het eind van de dag in 1,5 uur een zandheuveltje beklommen. De volgende ochtend toen ik wakker werd stormde het en goed ook. Zeg maar windkracht 8 aan de zeeuwse kust, maar dan zonder water in de buurt. De tent weer ingepakt, mn kameel voor de laatste keer beklommen en daar gingen we weer. Mn gids liep alles om een of andere vage reden… Tis nu een dag later en het zand zit nog steeds overal. In mn neus, oren, ogen, haar enzovoorts… Maar twas wel supervet.

De fototjes volgen nog want ik zit nu in een enorme zaal met computerende chinezen en ik mag niet zoveel met deze computer….

Ik pak straks de trein naar Chengdu omdat alles wat met Tibet te maken heeft niet voor buitenlanders toegangkelijk is. Balen dus, maar tschijnt vanaf april weer open te gaan dus ik ga mn reis in een iets andere volgorde doen.

Erg leuk om alle reacties te lezen. Ik hoop dat ut verhaaltje ook leuk genoeg is.

Verder: 1000 toeristische attracties, schreeuwende chinezen, altijd erg goed en goedkoop eten, niet kunnen slapen op harde bedden, Wodka is een populair konijn, Hotpot is echt hot, de taal blijft onmogelijk, iedere chinees wil je helpen maar je schiet er geen bal mee op, alleen reizen is supermakkelijk!

• 21 Maart 2009 - 08:24

Maartje.:

So dat klinkt allemaal geweldig en hoe je het beschrijft is ook heel erg leuk.. ik krijg zin om daar naar toe te gaan, dus wie weet kun je ooit promotie verhaaltjes schrijven, gegarandeerd succes!

Heel gaaf lijkt em die kamelen toch.. geweldig en ook dat je zo´n storm hebt mee gemaakt, bijzonder!

veel plezier daar verder ..
    Liefs Maartje

• 21 Maart 2009 - 08:51

Jorick:

Hotpot achter de kiezen, en een week verder, tklinkt alsof je nu ineens wel ergens sochtends vroeg kan zijn :p... neej hoor klinkt alsof jet redelijk onder controle hebt allemaal, geniet er verder van en kben alweer benieuwd welke highlights je volgende week alweer allemaal gepasseerd bent.... PS lig je op schema met je financien? anders kan ik wel een keer voor je huis aan huis collecte houden or..

groeten en enjoy

• 21 Maart 2009 - 09:50

Judel:

Natuurlijk lezen en genieten we mee :D

Ik zie het zo voor me, dus je verhalen zijn goed!

Geniet! Kus Judith

• 21 Maart 2009 - 09:54

Frances:

haai Broertje!

een kameel!:O wooow! dat is echt gaaf. hobbelen die ook zo? of zat je nog redelijk recht op dat beestje?
    en hoe was de muur? LANG?!
    en, het klinkt trouwens niet of je zoveel slaapt! 's nachts reizen en overdag plaatsen en dingen bezoeken?

en hoeveel kilo ben je aangekomen als je hier terug bent?
    als het eten én lekker, én goedkoop is?!(A)

nou het klinkt in ieder geval geweldig!!
    geniet er maar enorm veel van!

dikke knuffel!

• 21 Maart 2009 - 10:13

Kapelle:

Ha die Raoul, leuk om een vervolg te lezen! Je schrijft erg beeldend. Zo te merken gaat het je goed. Maar met die zandstorm is het wel fijn dat je geen lenzen in hebt......
    groetjes van ons allebei!

• 21 Maart 2009 - 17:55

Gert ARB:

Hoy Raoul,

Gaaf man, op een kameel rijden en de muur bekijken. Knap dat je het engels van die chinezen verstaat, ik kon en kan er nooit iets van bakken.

Geniet van je reis.
    We missen je trouwens wel in het bad.

Groeten,
    Gert

• 21 Maart 2009 - 21:04

Ron:

Ha Raoul,

Prachtig, zoals je je ervaringen beschrijft. Even 'hop' terug op het zeilschip van de woestijn omdat het stormt...

Vandaag bij de brigade vossenjacht geweest, maar we hebben de zoektocht van de kids maar niet tot China uitgebreid (sorry).

Ik ben benieuwd naar je volgende verslag. Geniet jij maar en dan zullen wij wel weer watertanden achter ons pctje.

• 21 Maart 2009 - 21:14

Marieke En Joos:

Hé Vos!

Wat gaaf allemaal zeg! Lekker eten, muren, kamelen... We worden steeds meer jaloers. Toch maar eens serieus denken voor de huwelijksreis!! ;-)
    Inmiddels is de jurk aangeschaft!! Ja, ook wij maken vorderingen... Al zijn ze misschien minder spektaculair dan die van jou!

Enjoy!

• 21 Maart 2009 - 23:40

Petra:

En dan lopen wij te zeuren op de ns, china is blijkbaar ook niet alles ;).
    Bijzonder ook die woestijn, denk niet dat ik me echt kan voorstellen hoe dat is.
    Geniet er weer van!
    Enjoy!!

• 22 Maart 2009 - 11:45

Evelien:

dat klinkt echt super! je bed uitkomen is daar stuk makkelijker? komt zeker door die harde bedden! :) zie de foto's vast gauw tegemoet!
    x Evelien

• 22 Maart 2009 - 17:58

Papa En Mama:

hey boy,fijn om weer zulke super berichten te lezen, we moesten wel lachen om de tijden die erbij je verhaal staan, raoul 4.57 onderweg?? zo vroeg!? om 6.00 naar de muur! je blijft ons verbazen! je hebt weer mooie dingen meegemaakt/gezien/beleeft, moet je af en toe je hoofd niet eens leegmaken van al die indrukken? of gaat dat weer vanzelf na een nachtje op de harde bedden?hopelijk heb je geen last van je rug. zit dat een beetje relax op zo,n kameel? hier alles goed gelukkig, een prachtige week achter de rug met veel zon heeeeeerlijk!. dikke knuffel van papa en mama.

• 23 Maart 2009 - 17:14

Rick:

Hey Voske,

Nog geen mensen tegen gekomen? Het lijkt verdorie wel alsof je dingen mee maakt ;)..

Die taxi chauffeurs tot de orde roepen, hoe beschaafd ging dat? Of was dat met een kortstondig groot verbaal stemgebruik?

Maar super vet om alles te horen, alleen ben ik wel een beetje benieuwd of die chinezen nou zo dol zijn op je konijn of op de wodka..

Hier verder het alles crisis dit, crisis dat... Dus wij zuipen zoveel mogelijk om te zorgen dat Heineken in elk geval niet failliet gaat..
    Al met al niet echt interresant..

Toedels vanuit Zuid,

Rickie

• 23 Maart 2009 - 21:34

Fam Van Der Veen:

Dag Raoul,

Het bevalt je goed tussen de chinezen zo te lezen.
    We proberen je regelmatig te volgen.
    Vanavond je vader nog gesproken die ons wees op deze site.
    Als je zo tussen de sterren, de natuur en de Grote muur, de cultuur zit geeft dat zeker een apart gevoel.
    We zijn maar kleine mensjes in de schepping.

Voorlopig weer een goed vervolg van je tocht toegewenst.
    Met hartelijke groeten.

Nel en Henk van der Veen

• 24 Maart 2009 - 05:22

Wim:

Ha die Vos!

Ik zie dat je je vermaakt! Wij zitten momenteel ook in een woestijn, maar hier is het 's nachts nog steeds bloedheet...

Succes daar!

• 24 Maart 2009 - 20:02

Licia:

Hoi Neef(je)

ut verhaaltje is zeker leuk genoeg. Heb er heerlijk om gelachen. Je bent wel fanatiek zeg, midden in de nacht je bed uit...maar voor zo´n uitzicht, dat kan ik wel begrijpen. Hoop snel wat foto´s te zien.

veel plezier met zandhappen

Licia

• 30 Maart 2009 - 17:42

Peter:

Leuk stukje. Ut zit wel goed zo te lezen. Neem je die kameel ik terug naar NL?
    Genietz Peter