SjiSji, SjieSjie of TjihTjih - Reisverslag uit Pingyao, China van Raoul Vos - WaarBenJij.nu SjiSji, SjieSjie of TjihTjih - Reisverslag uit Pingyao, China van Raoul Vos - WaarBenJij.nu

SjiSji, SjieSjie of TjihTjih

Door: Raoul

Blijf op de hoogte en volg Raoul

12 Maart 2009 | China, Pingyao

Chinees leren. Als er iets onmogelijk lijkt, is dat het wel. Sterker nog, volgens mij is het onmogelijk. Ik kan ondertussen wel tellen met mn vingers, 'bedankt' 'ja' 'nee' en 'tot ziens' zeggen. En heb gisteravond in de trein geprobeerd het woord 'sorry' te leren.

Dat gaat ongeveer als volgt: eerst het grote boek met vertalingen er in pakken. Dan het goede woord opzoeken en de chinese karakters ervan aanwijzen. Meestal probeer ik het eerst een keer zelf uit te spreken, wat altijd een groot lachsalvo als gevolg heeft. Dan zegt een van de chinezen het zelf (klinkt inderdaad altijd totaal anders) en dan probeer ik het te herhalen.
Vervolgens moeten de tonen nog een 'beetje' afgestemd worden. Er zijn per lettergreep vier opties: omhoog, omlaag, omhoog en omlaag, vlak. Omdat ik zelf eigenlijk geen verschil hoor leverd het uitproberen van de goede toon ook meerdere lachsalvo's van Chinese kant op.

Verder blijf ik overal aangestaard worden, je zou zeggen dat ze ondertussen aan europeanen gewend zijn, maar nee. Ik heb (helaas) gister Beijing verlaten. Ik mis de stad wel een beetje. Maar kga nog een hoop andere dingen zien denk ik.

Ik heb mn route tot Hongkong gepland. Tword ongeveer dit:
Xi'an, Dunhuang (Gobi Desert). Vanaf hier door het platteland en voet van Himalaya naar: Labrang Monastery, Jiuzhaigou, Wolong (panda's), Dunba, Chengdu (bamboebossen enzo), Lake LuguHu, Lijiang, MeliXueShan (een vrij hoge berg tegenaan Tibet), Dali, Kunming, Yuanyang (rijstvelden), Kunming, Guilin, Hongkong.
Na Hongkong: Chongqing (3 kloven dam), Hangzhou (chinees venetie), Shanghai, daarna is er nog een gat van 2 weken maar dat krijg ik wel vol denk ik.

En nu een nederlands nummer uit de speakers van het hostel :).

Foto's: http://www.flickr.com/photos/36180966@N08/

  • 12 Maart 2009 - 06:38

    Jorick:

    Kijk toemaar, ziet er uit alsof je vrij goed weet wat je wilt, geniet er van en ik verwacht dat je na bovenstaande rij van plaatsen toch zo goed chinees kan dat je het dialect van een shanghaise of beijingse chinees moeiteloos kan onderscheiden.... Heel veel succes er mee!!! En geniet er van, groeten... ik ga snel naar mn werk :p

  • 12 Maart 2009 - 09:19

    Regina:

    Klinkt allemaal goed daar Vos! 'K vind alleen niet zo vreemd dat ze je raar aanstaren met zo'n bos haar op je hoofd ;) haha geniet ervan en tot je volgende verhaal!

    X Regina

  • 12 Maart 2009 - 10:05

    Aalbers:

    Johoo Vos!

    Lijkt me mooi, bamboebos! Het zullen waarschijnlijk niet heeel hoge bomen zijn, maar bos is, en blijft, bos.

    Bos heerst!

    Goede reis verder, en doe ze de groeten daar van me!

    Coos

  • 12 Maart 2009 - 10:55

    Daddy:

    Ziet er vet uit knaap! Is het nog een beetje te harden met de smog tussen de stinkchinezen? Rick zegt en ik vind dat je er niet heel zonnig uitziet.. Heb je de verplichte ziektedag/week al gehad?

    Grtn Leon & Rick

  • 12 Maart 2009 - 11:50

    Werner:

    Ik zie dat je ook al bij de muur bent geweest of is dat niet DE muur.

    Kunnen al die 'vrienden' nederlands of praten ook die allemaal chinees.

    veel plezier verder.

  • 12 Maart 2009 - 11:51

    Evelien:

    hey Vos, gaat wel lekker daar dus? k denk dat je die 2 weken waar je nog niets gepland hebt, met gemak doorkomt!! k ben benieuwd naar de foto's van alles waar je heen gaat!
    liefs Evelien

  • 12 Maart 2009 - 11:53

    Mama:

    hoi lieverd, net een sms- je van frances gehad, dat er weer een berichtje van jou was, en zij zit gewoon op school!!(volgens mij):) fijn dat het goed gaat,heerlijk om je plannen te lezen, we gaan de kaart er maar eens bij pakken en kijken of we het kunnen volgen. laat die chinezen maar eens een poepie ruiken en wat nederlandse woorden onder hun neus duwen, kijken of dat lukt?!:) maaare dat praten gaat lukken, zul je zien hoe goed dat gaat over een paar weken, maanden of jaren:). veel plezier!!hier alles oke, hou van je, liefs mama.

  • 12 Maart 2009 - 11:58

    Mama:

    hoi lieverd, net een sms- je van frances gehad, dat er weer een berichtje van jou was, en zij zit gewoon op school!!(volgens mij):) fijn dat het goed gaat,heerlijk om je plannen te lezen, we gaan de kaart er maar eens bij pakken en kijken of we het kunnen volgen. laat die chinezen maar eens een poepie ruiken en wat nederlandse woorden onder hun neus duwen, kijken of dat lukt?!:) maaare dat praten gaat lukken, zul je zien hoe goed dat gaat over een paar weken, maanden of jaren:). veel plezier!!hier alles oke, hou van je, liefs mama.

  • 12 Maart 2009 - 11:59

    Desiree:

    Ha,

    Ziet er goed uit en leuke stukjes om te lezen. Veel plezier!

    Groetjes,
    Desiree

  • 12 Maart 2009 - 12:00

    Mama:

    ...foutje, wilde nog even zeggen dat ik " meegeniet" via je mooie foto,s,.!!

  • 12 Maart 2009 - 15:16

    Maartje.:

    Klinkt goed Vos, je hebt het naar het zin daar, dat is super. Je voelt je niet verloren in zo´n mega land/stad.. Dat je het mist kan ik me voorstellen, maar inderdaad je hebt een prachtig half jaar voor de boeg, dus geniet van al het moois dat gaat komen!

    Liefs Maartje

  • 13 Maart 2009 - 08:29

    Frances:

    zoo, nu zit ik weer op school en heb ik is eens mooi even tijd om jou een berichtje te sturen!

    je foto's zijn echt heel erg leuk! iedereen stond mee te genieten en allemaal wilden ze er ook heen. dus dat zegt wel wat!
    maar ik neem natuurlijk wel aan dat je als je hier terug bent, je al die Chineze woorden nog kent hoor;)

    maak maar veel mooie foto's en geniet ervan!

  • 13 Maart 2009 - 16:08

    Jan Wind:

    hoi,

    lekker eten lijkt mij.
    is het na de hotpot ook hot op de pot... of is het niet zo scherp ?
    suc6 verder, jan

  • 15 Maart 2009 - 14:30

    Papa:

    Hoi Boy Het is zondagmiddag heerlijk weer hier. Het gras begint weer te groeien en de krokussen en narcissen staan boven de grond de bomen beginnen weer een beetje groen te worden. heerlijk dus hier!!! Hoe is het weer daar? Leuke foto's heb je gemaakt wie maakt de foto's waar je zelf op staat? en ik zag dat je al met stokjes kan eten ook je past je al aardig aan.Nu og een beetje dat chinees onder de knie krijgen en je redt je moeiteloos.Geniet van de reis richting HongKong en laat ons op deze manier ook mee genieten.
    Liefs Papa

  • 15 Maart 2009 - 20:43

    Anneke En Germen :

    Je bent al bij het Terracota leger geweest!!
    We gaan maar eens op een kaart bekijken wat je allemaal gaat doen.

    doei doei

  • 18 Maart 2009 - 10:47

    Jan Wind:

    ha raoul,

    waar ben jij nu ? wil graag weten wat je allemaal voor avonturen hebt. wat kost alles ? een brood, een cola, peking-eend ?
    ik hoor van je, jan

  • 19 Maart 2009 - 03:13

    Greetjevos:

    hoy Raoul..geweldig die verhalen over je reis en het taaltje,moeilijk he?geniet maar lekker hoor en wees voorzichtig!!groetjes van Kees en Greetje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raoul

Actief sinds 12 Juni 2008
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 75077

Voorgaande reizen:

01 Maart 2014 - 04 April 2016

Down under

06 December 2012 - 01 Mei 2013

Het volgende winter avontuur

12 December 2009 - 31 Maart 2010

In search for snow..

04 Maart 2009 - 01 September 2009

Mijn eerste reis

28 Oktober 2010 - 30 November -0001

Canada

Landen bezocht: