Eindelijk....STRUCTUUR - Reisverslag uit Jinghong, China van Raoul Vos - WaarBenJij.nu Eindelijk....STRUCTUUR - Reisverslag uit Jinghong, China van Raoul Vos - WaarBenJij.nu

Eindelijk....STRUCTUUR

Door: Raoul

Blijf op de hoogte en volg Raoul

14 April 2009 | China, Jinghong

Maandagmiddag rond half vier arriveer ik bij Wu Wei Si. Een klooster op een minuut of tien rijden van het zogenaamde backpackersparadijs Dali. Ok en ik moet toegeven, 'tis een vrij relaxed stadje.
In dit boedhistische klooster ga ik de komende paar dagen doorbrengen.

Dinsdag 06.00 uur.
Langzaam word ik wakker van het gezang van de monniken en het daarbijbehorende belgelui. Eingenlijk klinkt het meer alsof dat ding IN mn slaapkamer staat. Tis hier niet echt geluidsdicht.
Aaah eindelijk, het gezang stopt. Kan ik met nog ff lekker een keer omdraaien. Nog geen twee minuten later slaat er iemand met een bamboestok op mn raam aan de gangkant en schreeuwt wat in het Chinees. Ik roep 'good morning' terug. Hopelijk is dat genoeg.
Langzaam dringt het tot me door dat ik nu uit bed moet. Mn KungFu training begint en waarschijnlijk over een niet al te lange tijd. Weer wordt er ongenadig hard met de bamboestok op mn ruit geslagen.
'Shit, ik moet echt uit bed.'
Langzaam kom ik overeind en zie een van de jonge jongetjes gebaren dat ik op moet staan.
Ik kleed me aan en loop de trap af, de binnenplaats van het klooster over, naar het toiletgebouw om me te wassen.
Halverwege kom ik een Japanner tegen en die vraag ik waar de training is.
'Oh dat is nogal ver van hier. Loop maar mee.'
Gedwee volg ik hem. Na een minuut of 10 lopen komen we bij een rivierbedding aan. De Japanner legt uit: je zoekt hier een steen uit en brengt die, op je hoofd dragend, naar het klooster.
Ok nou daar gaan we dan he. Ik zoek een leuk formaatje uit en begin aan mn wandeling terug naar het klooster. Ondertussen genietend van de zonsopgang! aan de andere kant van het meer.
'Hmm de wandeling lijkt nu wel heel wat langer als de heenweg en ik begin langzaam last van mn nekspieren te krijgen.'
Eindelijk. Daar kan ik mn steen op een hoop gooien.
Ondertussen gooien de Chinezen van het klooster een twee keer zo grote steen naast de mijne op de hoop.
Nu is het tijd voor wat beenspier training voor de ingang van het klooster.
Na een kwartiertje word de bel geluid. Ontbijt!

08.00 uur.
Ik loop de binnenplaatst over naar mn slaapkamer om mn kom en eetstokjes op te halen. Vervolgens begeef ik me naar de eetzaal. Na een gezamenlijk 'aaaah-mie-to-fo' val ik aan.
Snel en in stilte word het eten naar binnen geschoven. Na de maaltijd even mn eetkom omspoelen en terug naar mn kamer brengen. Snel mn tanden poetsen en dan heb ik even een half uurtje rust. Om negen uur begint de KungFu training weer.

09.00 uur.
Ik loop de trap af van het klooster naar het trainingsveld. Ik hoor een van de jongetjes al tellen. Oeps, iets te laat. Halverwege haak ik in om de beenspieren even goed te rekken en strekken.
Na een paar minuutjes rekken en strekken moeten we opstellen in twee rijen tegen over elkaar. Mn begeleider doet alle bewegingen voor. Zo soepel als bij hem gaat het bij mij nog niet. Hierna is het tijd voor de massage, ff relaxen om vervolgens weer vakkundig in tweeen gescheurd te worden tijdens het betere rek en strek werk voor de benen.
Nu is het tijd voor de 'basics'.
Mn begeleider doet de beweging voor en ik probeer um, uiteraard volledig verkeerd, na te doen.
Handen met de palm naar boven, verkeerde voet voor, vuist horizontaal in plaats van verticaal, weer de verkeerde voet voor, linksom (en niet rechtsom) draaien tijdens het schoppen, enz.
Na een beweging of twintig is het pauze.
'Eindelijk rust. Ik begin mn spieren nu al wel aardig te voelen.'
Na een tijdje roept een van de jongetjes wat.
Oh het is weer tijd voor wat training.
Dit keer is het de vorm. Een gecompliceerde KungFu beweging waar ik in het begin geen touw aan vast kan knopen. Weer speelt het riedeltje zich af. Maar... na een keer of tien dezelfde beweging gedaan te hebben begin ik wat logica en structuur te ontdekken.
Daar gaat de bel weer. Lunch!

12:00 uur.
Snel loop ik de trap weer op naar het klooster om mn kom weer op te halen. Ik schuif aan voor een flinke lunch terwijl er weer luid 'aaaah-mie-to-fo' door de ruimte klinkt.
Na de lunch is er wat vrije tijd. Het enigste waar ik aan kan denken is een uurtje op mn bed om mn benen wat rust te gunnen. Terwijl ik op bed lig begint een van de monniken weer luid te zingen in de tempel van het klooster.
Na een uurtje rust vraagt mn overbuurman of ik al chinees kan schaken.
'Nee' is mijn antwoord.
Tijd voor wat chinees schaken dus. En met wat thee en op de achtergrond de monnik die zingt in de tempel leer ik de grondbeginselen van het chinese schaakspel.

15:30 uur.
De monnik deelt fruit uit. Hmm dat lust ik ook wel, de training gaat zo weer beginnen en de rijst van de lunch is al weer verteert, ondanks de gigantische hoeveelheid die ik heb weggewerkt.
Snel pak ik een appel en begeef we weer naar beneden voor de KungFu training.
Uiteraard ook nu weer een hoop van het betere rek en strek werk, de basics worden weer geoefend en ik zie er nog steeds weinig logica in, laat staan dat ik ze goed uitvoer. Maar mn vorm-oefening maakt langzaam enige vordering.
De bel! Het is weer etenstijd.

18:00 uur.
Ik schuif aan, dit keer als laatste, om van het uitgebreide diner te genieten. Snel mompel ik 'aah-mie-to-fo' en begin te bunkeren. Van zo'n paar uur training krijg je wel behoorlijk honger. Nog voor ik mn tweede schaal rijst op heb staat de helft van de chinezen al op. Ze zijn klaar met eten en gaan iets anders doen. Ik eet rustig verder, samen met de andere vijf mensen die training volgen in het klooster.
Na de maaltijd zijn we vrij. De chinezen zijn nu een uur durende ceremonie aan het opvoeren in de tempel, met gezang, belgelui en drums. Nog een potje chinees schaken terwijl het langzaam donker wordt. Bij kaarslicht worden de laaste zetten bedacht en uiteraard verlies ik ook dit potje.
'Naja tis tenslotte nog maar de tweede keer.'

21:00 uur.
Het is nu donker, tijd om tanden te poetsen en naar bed te gaan. Mn trainer staat in het donker nog wat beenspieroefeningen te doen terwijl ik op het gemakje de binnenplaats oversteek richting mn slaapkamer.
Ik steek mn kaars aan en kruip in bed. Ik lees nog wat in mn boek en besluit dat het tijd is om te gaan slapen. Half glimlachend val ik op mn veel te harde bed in slaap. Morgenochtend mag ik weer van de zonsopgang genieten, ondertussen wandelend met een steentje op mn hoofd.

En: een hele dag in bed blijven omdat het zulk slecht weer is, de volgende twee dagen een supermooi tracking lopen, overal spierpijn van de KungFu, mn moeders verjaardag vergeten, iedere keer in het engels beginnen te praten tegen Nederlanders, met diezelfde Nederlanders Grolsch bestellen, telefoon kwijtraken en dus zonder tijd leven (erg relax), geen rugpijn dankzij de fantastische massages, naar de kapper in het chinees (leg dan maar is uit dat je ut opgeknipt en uitgedunt wilt hebben ;) ), vierkante dekbedden die dus te kort maar wel breed genoeg zijn, teveel tijd besteden aan het updaten van mn blog.

Uiteraard volgen de foto's een andere keer, maar dat zijn jullie vast al wel gewend.
Tblijft leuk om alle reacties te lezen btw.

Morgen gaan we hier water gooien om het Dai nieuw jaar te vieren (locals in china) :).


  • 14 April 2009 - 09:28

    Inge:

    Jeetje, Raoul, wat een prachtige reis maak je toch. Het lijkt me niet niks, zo'n training.
    Heb je nog wat meegekregen van al die oproer in de landen daar zo? (Bangkok etc.)

    Liefs en geniet ervan, pas goed op jezelf!

    Inge

  • 14 April 2009 - 09:40

    Jenneke:

    He Raoul,

    erg leuk om alle verhalen te lezen. 'k moet eerlijk zeggen dat china me niet erg trok, maar als ik alles zo lees krijg je toch wel een ander beeld (en bijna zin om oko te gaan). hier eindelijk wat beter weer aan het krijgen. en volgende week een weekje vakantie dus ook genieten.
    heel veel plezier de rest van de reis. geniet ervan. voor je het weet is het om.

    groet jenneke

  • 14 April 2009 - 12:36

    Frances:

    Hoooi

    klinkt indrukwekkend! maar zelfs daar kom je blijkbaar toch ook nog wel eens te laat xD
    en opstaan en naar bed gaan blijkt toch steeds vroeger te worden.

    dus jij laat als je hier thuis bent een paar van die ingewikkelde Kung Fu trappen zien!

    geniket nog maar veel! ik ga nu naar grootvader om even te helpen..(hij is vandaag 80 geworden hee)

    doeee Frances

  • 14 April 2009 - 13:34

    Mama:

    hey boy, fijn weer zulke positieve, "genietverhalen"te lezen, heerlijk! weer een ervaring rijker, bij de monniken, zo,n fulltime masseur zou voor hier ook wel wat zijn, geen rugpijn meer,mmmm. En als je dekbedje te kort is? ga je toch gewoon in de breedte liggen? want daar had je ruimte over:). Ja, ja, je moedertje vergeten!! Het is je vergeven! we hebben een fijn feest gehad zaterdag voor grt.vader z,n verjaardag en de mijne ook nog een beetje gevierd. Hier alles oke, heerlijk weer nu. k,zie uit naar je foto,s. en je nieuwe kapsel :). love you, mama.

  • 14 April 2009 - 14:17

    Marieke En Joos:

    jeetje Raoul... WAT GAAF!!!

    We worden met de dag jaloerser en lezen met plezier al je verhalen. Je foto's zijn ook schitterend trouwens, al zullen we op de volgende lichting nog even moeten wachten...

    Grtjs uit zonnig Middelburg!

  • 14 April 2009 - 14:32

    Kapelle:

    Wat leuk Raoul, om een paar dagen op te trekken met de monniken. Ik wist niet dat zij allemaal van die KungFu dingen deden. Van monniken hebben we een beetje een ander beeld. Leuk wel allemaal!! groetjes van oom Kees en mij.

  • 14 April 2009 - 20:49

    Werner:

    lijkt me wel relax hoor. een beetje in een chinees klooster zitten. en dan kung fu leren. dan kan je jezelf straks verdedigen als een paar van die kleine chineesjes je tas proberen te jatten.
    en je moet iig goed leren schaken, want als je terug bent wil ik het ook leren :P.

    groeten en veel plezier daar.

  • 14 April 2009 - 21:24

    Joost:

    Hey KungFuFighter,

    De vaatwasser is stuk.
    Verder alles ok hier.
    Wodka leeft nog en Hans ook btw.

    Vooral naar de kapper gaan lijkt me lastig. Anders moet je je foto (onder profiel) ff uitprinten. Dan snappen ze het wel :p

    Veel plezier nog en doe rustig aan.

    mzzls


  • 15 April 2009 - 06:51

    Maartje.:

    structuur.. ik raad het iedreen aan, maar dat zelfs jij het prettig gaat vinden en je er aan over geeft vind ik wel heel bijzonder! Gaaf hoor om al je ervaringen te lezen, je beschrijft ze echt tof zodat we goed mee kunnen genieten. Apart zo´n ervaring in het klooster, ze zeggen rustgevend, maar als ik je programma zie lijkt me dat niet het geval.
    Gaaf dat je zo van alles geniet.. blijf dat doen.

    Veel plezier en tot de volgende keer maar weer.

    Liefs Maartje.

  • 15 April 2009 - 19:23

    Koesh-koesh:

    Vos, ik heb het weer gelezen, klinkt wederom grandioos! Een beetje meer structuur is wel goed voor je, totdat je beseft dat je autistische trekjes begint te krijgen,das dan weer te veel van het... Naja, wees dus gewaarschuwd! Eh, ik ga trouwens voor drie maanden in Portugal wonen ivbm stage, vanaf half mei t/m half/eind augustus, kom je daar toevallig nog in de buurt? Adios

  • 16 April 2009 - 11:25

    Petra:

    Ha Vos!
    Tsjonge, die structuur in zo'n klooster is wel weer heel wat anders dan die drukte in de steden/ op treinstations!
    Maar niet verkeerd lijkt me en dan ben je straks ook nog een professionele 'KungFuFighter'? Laat maar gauw zien als je terugbent!
    Ben ook erg benieuwd hoe lang je die structuur vasthoudt ;) haha.

    Enjoy!

  • 16 April 2009 - 19:36

    Licia:

    Is het vanwege die stenen dat monniken vaak kaal zijn bovenop?
    Wel heel gaaf allemaal die ervaringen. Wat kan een gestructureerde dag toch leuk zijn he?!
    Blijf genieten.
    Je schrijft erg leuk, ik lees je verhalen graag.

    Liefs
    Licia

  • 17 April 2009 - 19:28

    Anja & Sybren:

    Beste Raoul,

    We lezen en kijken met je mee. Wat een drukte in je klooster! Als je zo'n dikke Boedha ziet zit zitten, verwacht je toch wat anders. Probeer ook eens een chinese sportschool. Maar wacht wel tot aan het einde van je reis. 'T zou zonde zijn als ze je halverwege zouden moeten komen oprapen!
    Hartelijke groeten uit M'burg

  • 26 April 2009 - 10:13

    Beer:

    Ha Vos,

    Mooie stukjes tekst zo, leuk om te zien wat je allemaal beleeft! Spreekt veel enthousiasme uit dus volgens mij geniet je het met volle teugen. Lijkt me interessant om eens in zo'n klooster te zitten. En het voelt vast goed dat je als dank 'een steentje hebt kunnen bijdragen'?

  • 02 Mei 2009 - 16:14

    Janita Melse:

    Ja, ja, orde en regelmaat zijn troef in China! Controle, controle, daar draait het om. Het is misschien even wennen maar dat zal niet onoverkomelijk zijn voor een hollandse, stoere reiziger als jij.
    Wat maak jij prachtige dingen mee, daar. Ik heb je site net ontdekt, er een beetje doorheen gesnuffeld en er een aantal foto's doorheen gejasd. Zeer indrukwekkend. Geniet maar veel en geef je oren en ogen goed de kost. Een reis voor je leven!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raoul

Actief sinds 12 Juni 2008
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 75087

Voorgaande reizen:

01 Maart 2014 - 04 April 2016

Down under

06 December 2012 - 01 Mei 2013

Het volgende winter avontuur

12 December 2009 - 31 Maart 2010

In search for snow..

04 Maart 2009 - 01 September 2009

Mijn eerste reis

28 Oktober 2010 - 30 November -0001

Canada

Landen bezocht: